Dampmaskiner

Keck Gonnerman Co. Bygget: 1913

Fra Holland deltager et savværk trukket af amerikanskbygget dampmaskine på hele 16 tons bygget i 1913.

Mærke: Keck Gonnerman Co. Bygget: 1913

Maskinen er blot en blandt fem af denne type bygget af Keck Gonnerman Co. Maskinen blev bestilt den 26. november 1912 og leveret til Elias S.Kemper, Indiana, 2. juni 1913. Elias skulle bruge maskinen som trækkraft til diverse landbrugsrelaterede opgaver på sin gård. Efter anden verdenskrig blev maskinen gemt væk af frygt for at den skulle kræves indleveret til jern-genbrug grundet i materialemanglen efter krigen. Efter krigen kom maskinen til at arbejde med vejanlæg, hvor den indtil 60'erne trak en vejhøvl. I 1990 blev den solgt til en samler i Florida. I 2003 fik maskinen ny kedel, røgkammer, nye gear og også ny træbaldakin. Maskinen ejes i dag af en hollandsk familie. Far, mor og datter + svigersøn glæder sig til at fremvise maskinen og savværket i Danmark.


Aveling og Porter 1929

Dampmaskinen "Laura" vejer 8 tons og er bygget i 1929. 

Maskinen kom til Danmark i 1997 og gennemgik efterfølgende en 10 år lang restaurering hvor den bl.a. fik ny kedel. Maskintyper som Laura er bygget til brug for landbrugsdrift. Her kunne dampkraften både anvendes til simpel transport, men også som drivkraft til f.eks et tærskeværk, savværk eller andet. Det store svinghjul kan påmonteres en drivrem der så kan trække forskelligt maskineri. Ofte rejste disse maskiner rundt fra gård til gård og medbragte en skurvogn til det medrejsende mandskab. "Laura" medbringer skurvognen "Rokke" fra 1925, hvor Laura's nuværende danske ejere: Helge og Heidi bor, når de er på træf. 


Pløjemaskiner fra Fowler in Leeds. Bygget 1876

Fra England deltager to alderspræsidenter i damp-udstillingen: To damppløjemaskiner som kan dateres helt tilbage til 1876. 

Maskinerne vil fremvise bearbejdning af jorden efter det fowlerske system. Hver maskine har en stor vinde påmonteret stålwire. Maskinerne placeres i hver sin ende af marken og wiren tilkobles redskabet som kan være f.eks en plov eller en harve. Maskinerne skiftes nu til at trække redskabet over jorden, og efter hvert træk rykkes maskinerne en bid frem. Således kunne store marker nu pløjes på rekordtid. Direktepløjning med dampmaskinen kørende rundt i marken blev også forsøgt, men gav store udfordringer med de tunge køretøjer som sank i den bløde muld. 

Mærke: Fowler singles 8hp byggenr. 2861 and 3195 owned by Peter Stanier and Richard Pierce, UK 


Wallis & Steevens, 3 ton. Bygget 1903

Hvorfor er den så lille?  

Det engelske design af dampmaskiner til landevejstransport blev først rigtig effektivt i 1880'erne. Dog var brugen til godstransport begrænset af at loven krævede en mand med et rødt flag der skulle gå foran dampkøretøjet. I 1896 vedtoges en lov der tillod køretøjer med en vægt på mindre end 3 tons at køre uden flagmand. Som følge heraf udviklede Wallis & Steevens denne lille dampmaskine. Allerede i 1903 blev der dog slækket på lovkravet og man tillod maskiner op til 5 tons. Det var således i en forholdsvis kort periode at det gav mening at producere denne "ned-vejede" dampmaskine til vejtransport.  

Goliath! 

Goliath! er en blandt 5 bevarede af denne type damptraktor. Igennem mange år (faktisk har maskinen haft flere aktive år som "pensionist" og samlerobjekt, end den havde i ordinær drift) ejedes maskinen af det engelske ikon indenfor damp-entusiastverdenen: Giles Doc Romaines. I dag ejes maskinen af en fond, der har til formål at støtte nye upcomming dampentusiaster og give unge muligheden for at lære om dampmaskinens fortræffeligheder. Det er Doc's børnebørn og familier, der kommer til TimeWinder og viser maskinen frem for os der. 


Burrell Traction Engine, bygget i 1909

Maskinens første ejer var Hr. Stearn fra Sheepcotes Hall, Stowmarket der købte maskinen 13. august 1909 for £584,10 :-)

I 1930'erne blev den solgt videre til Overman Sons & Co hvor den også kom til at slutte sit arbejdsliv. Da skrotmanden flere år senere kom for at hente hende og to andre dampmaskiner var hun sunket ned i mudderet og stod så fast at skrotmanden opgav. De to andre maskiner var ikke nær så heldige :-(

I 1960'erne blev hun købt af TC Fensom & Sons of St Albans, der fik fjernet hende fra mudderet efter en del besvær! John Robins ejede hende fra 1967 til 2003 og deltog i mange engelske træf hvor han kørte til og fra træf på landevejen for egen damp. I de sidste år af hans ejerskab blev maskinen gennemrestaureret og den stod "som ny" i specialudstillingen om Burrell i år 2000 på Great Dorset Steam Fair. Maskinen overgik til de nuværende ejere i 2005, Jane & Tim Mayhew fra Salisbury. Vi glæder os til at se dem i Danmark!


Dampchalup FRØYA

Hansens skibs- og maskinbyggeri, Esbjerg, deltager med den dampdrevne chalup "Frøya"

Ejeren, Jørgen Hansen, har selv bygget skibet på en ældre chalup. Dampmaskinen er hjemmegjort - en fin encylinderet maskine på ca. 1HK med en lodretstående kulfyret røgrørskedel. Det tog Jørgen Hansen ca. 5 år før han i 2007 kunne søsætte Frøya første gang. 

Vi håber vind og vejrforhold giver mulighed for at vi kan nyde Frøya sejlende i Roskilde Fjord. 

 


Allchin ½ skala model. 2007

Damptraktoren "Lillebror" er en danskbygget kopi i halv størrelse af den engelskbyggede landbrugstraktor af mærket: Allchin. Den originale maskine findes stadig bevaret og i køreklar stand i England. Allchin "Royal Chester" er bygget i 1925 som en landbrugstraktor. 

Modellen her er bygget af en dansk smed, Erik Rothmann. Maskinen blev færdig i 2007 og Erik byggede på den i hele 28 år! Til gengæld fremstillede han alle delene selv. Maskinen ejes i dag af familien Lindkilde.

 


Lokomobil. Ransomes, Sims & Jefferies 1919

Lokomobilet er fremstillet i 1919 hos den engelske maskinfabrik Ransomes, Sims & Jefferies i Ipswich. Denne type lokomobil var en transportabel dampmaskine, der blev brugt som kraftmotor til at trække andre maskiner som f.eks. tærskeværk og brændeflækker. Dette lokomobil har tilhørt Knuthenborg. Istandsat i 2004/2005 af Lokomobilets Venner fra Frilandsmuseet i Maribo. 

Når lokomobilet skulle bruges, blev det trukket til stedet af heste. Her blev den maskine, lokomobilet skulle drive, sat til. Nu kunne fyrbøderen tænde op under lokomobilets kedel. Efter en times tid var dampen oppe, og lokomobilet var klar til dagens arbejde. Af sikkerhedsmæssige årsager var det kun særlige fyrbødere, der måtte betjene lokomobilet. Fyrbøderen var ofte en populær mand hos børnene. For når kedlen var i gang, stegte han gerne børnenes medbragte æbler på lokomobilet.

Museets lokomobil blev købt af Knuthenborg Gods omkring 1920, og de følgende ca. 25 år indgik lokomobilet i godsets drift. Brugen af dampkraft i godsdriften var ikke nyt på Knuthenborg. Allerede i 1870 var lensgreve Eggert Christopher Knuth blandt de første til at benytte dampkraft i dansk landbrug, da han købte et lokomobil til damppløjning.


S/S Skjelskør

S/S Skjelskør er bygget i 1915 på J. Ring Andersens Staalskibsværft på Frederiksøen i Svendborg, til ruten mellem Skælskør og øerne Agersø og Omø. 

Skibstype: Isforstærket last og passagerskib.

Klasse: Bureau Veritas. Fra september 1963 Direktoratet for Statens Skibstilsyn, senere Søfartsstyrelsen.

Tonnager: 49,25 BRT - 20,36 NRT. Målt i 1964.

Fart: ca. 9,5 knob.

Dimensioner: 20,57/18,29 x 4,29 x 1,85 m. Lastet dybgående 1,75 m.

Dødvægt: 17 tons. Deplacement fuldlastet: 83 tons.

Skibet ejes og drives i dag af Foreningen til gamle Skibes Bevarelse. www.dampskib.dk. Til daglig ligger skibet i Frederikssund.