Skibe

S/S Skjelskør

S/S Skjelskør er bygget i 1915 på J. Ring Andersens Staalskibsværft på Frederiksøen i Svendborg, til ruten mellem Skælskør og øerne Agersø og Omø. 

Skibstype: Isforstærket last og passagerskib.

Klasse: Bureau Veritas. Fra september 1963 Direktoratet for Statens Skibstilsyn, senere Søfartsstyrelsen.

Tonnager: 49,25 BRT - 20,36 NRT. Målt i 1964.

Fart: ca. 9,5 knob.

Dimensioner: 20,57/18,29 x 4,29 x 1,85 m. Lastet dybgående 1,75 m.

Dødvægt: 17 tons. Deplacement fuldlastet: 83 tons.

Skibet ejes og drives i dag af Foreningen til gamle Skibes Bevarelse. www.dampskib.dk. Til daglig ligger skibet i Frederikssund. 

Dampchalup FRØYA

Hansens skibs- og maskinbyggeri, Esbjerg, deltager med den dampdrevne chalup "Frøya"

Ejeren, Jørgen Hansen, har selv bygget skibet på en ældre chalup. Dampmaskinen er hjemmegjort - en fin encylinderet maskine på ca. 1HK med en lodretstående kulfyret røgrørskedel. Det tog Jørgen Hansen ca. 5 år før han i 2007 kunne søsætte Frøya første gang. 

Vi håber vind og vejrforhold giver mulighed for at vi kan nyde Frøya sejlende i Roskilde Fjord. 

 

 

Njord - dampchalup

Dampchaluppen Njord besøger os helt fra Tyskland. Båden har en dybdegang på ca. 1/2 m og vejer 1,2 tons. Den lille dampmaskine er en Beaumaris Mill compound 3" - 5" med en effekt på 8-10 ihp. Kedlen er røgrørs med 4,5 m2 varmeflade og af typen B2 Ånga. Om alt går vel og vind og vejr er til det kan dampchaluppen komme i vandet.

Dampchaluppen Persephone

Dampchaluppen Persephone.

Om alt går vel og vind og vejr er til det kan dampchalupperne komme i vande.