Dampmaskiner

Endeavour. Vej-lokomotiv fra 1920

Nej - der er ikke tale om et besøg fra TV-krimi-serien om den unge Morse som mange sikkert følger dette forår. 

Endeavour er navnet på en dampmaskine som TimeWinder med stolthed kan præsentere for gæsterne i pinsen i år i Hundested. Maskinen er bygget til at trække tunge ting læsset på blokvogn over lange afstande. Den er altså en slags 1920'ernes svar på lastbilforvogn i den tungere kaliber. 

Maskinen er bygget af Fowler, Leeds, som har leveret dampmaskineløsninger til mange formål og til hele verden. 

Endeavour vejer omkring 20 tons og kommer fra Syd-England. Maskinen ejes af familien Pierce. 

Fowler Road Locomotive, 14754 "Endeavour" - Built in 1920, NO 459


Minneapolis Landbrugstraktor. USA. Bygget: 1911

Fra Holland deltager et savværk trukket af amerikanskbygget dampmaskine på hele 16 tons bygget i 1911.

Minneapolis er designet som en landbrugstraktor til det amerikanske marked. Det er måske det der gør at den er lidt større i sammenligning med europæiske damptraktorer. Damptraktoren blev bygget i 1911 af America Minnesota Minneapolis Threshing Machine Company. Den nuværende ejer købte maskinen i 2008 i England. Der er fremstillet nye rør og rørplade hos et engelsk firma. I 2009 kom maskinen til Holland og har gennemgået en såkaldt kedeltest af Lloyds. Maskinen er testet til et maksimalt tryk på 9 bar.

På TimeWinder vil dampmaskinen trække en gammel rammesav fra 1930. Savbænken er beregnet til at save tømmer op til planker og bjælker. Saven blev bygget i 1930 af Kirchner fra Leipzig. 

Både maskine og sav ejes i dag af en hollandsk familie. Far, mor og datter + svigersøn glæder sig til at fremvise maskinen og savværket i Danmark.


Pruttelpot - damptromle fra 1911

Damptromlen ' Pruttelpot' har siden 2007 været ejet af Den hollandske Damptromleklub, Stoomwalsenclub Nederland.

Amerikansk fabrikat: Kelly- Springfield. Pruttelpot vejer 5 tons.

Tromlen har lodretstående kedel og to tromler - også kaldet en tandem-tromle. Der er kun ganske få maskiner bevaret af denne type og i Holland er dette den eneste. På grund af faconen og størrelsen har damptromlen fået kælenavnet ' Kogekedlen/Coffeepot/Pruttelpot.

Typen var meget anvendt på smalle veje og den er nem at styre gennem skarpe sving. 

Maskinens historie begynder i 1911 hvor den bliver leveret til Antwerpen i Belgien. I 1957 blev damptromlen ombygget til diesel men i 1990'erne blev den bragt tilbage til sit oprindelige udseende og fra 1997 optrådte den ved mange events under navnet Mickey. 

Damptromlen blev omdøbt til 'Pruttelpot' da damptromleklubben overtog den i 2007. 


Stanley dampbil fra 1907

Kvikke Stanley-brødre

Blandt de berømteste dampbilkonstruktører er tvillingebrødrene Stanley, som blev født i 1849 i staten Maine, USA. 

I 1896 så brødrene Stanley for første gang en bil og mente, at det kunne de gøre bedre. I 1897 byggede de derfor deres egen bil, den første dampbil, "Stanley Steamer". Den blev drevet af en tocylindret dampmotor og var på sin tid en sensation. Allerede i 1899 producerede brødrene 200 biler om året.

315 km/t - i 1907...

I 1906 byggede brødrene racerbilen "Stanley Rocket" til racerkøreren Fred Marriot. Bilen mindede lidt om en omvendt kano. Ikke desto mindre nåede den i en farttest en hastighed på 204 km/t.

I 1907 prøvede Marriot igen. Da bilen nåede en hastighed på 315 km/t, løftede den sig fra jorden, faldt ned og blev slået i stykker. Fred Marriot blev hårdt kvæstet. Stanley-brødrene var rystede over hændelsen og forsøgte aldrig siden at slå rekorden.

På TimeWinder vil du kunne opleve denne helt nyrestaurerede Stanley dampbil fra 1907. Udstilleren kommer fra Holland. 


Aveling og Porter 1929

Dampmaskinen "Laura" vejer 8 tons og er bygget i 1929. 

Maskinen kom til Danmark i 1997 og gennemgik efterfølgende en 10 år lang restaurering hvor den bl.a. fik ny kedel. Maskintyper som Laura er bygget til brug for landbrugsdrift. Her kunne dampkraften både anvendes til simpel transport, men også som drivkraft til f.eks et tærskeværk, savværk eller andet. Det store svinghjul kan påmonteres en drivrem der så kan trække forskelligt maskineri. Ofte rejste disse maskiner rundt fra gård til gård og medbragte en skurvogn til det medrejsende mandskab. "Laura" medbringer skurvognen "Rokke" fra 1925, hvor Laura's nuværende danske ejere: Helge og Heidi bor, når de er på træf. 


5 Ton Foden damplastbil, "Kate". 1917. UK

"Kate” er leveret til den britiske hær den 17. oktober 1917 og sendt på arbejde i Frankrig under 1. verdenskrig. Den er en af mange identiske vogne bestilt til hærens transportafdelingen hvor de skulle laste sten og andre vejbygningsmaterialer som led i krigsindsatsen.

Efter krigen kom vognene i overskud og blev sendt tilbage til England og solgt. Denne vogn blev købt af Devon County Council i 1920. Her arbejde ”Kate” stenbruddet indtil 1950 hvor den blev solgt til bevaring.

I 1966 blev ”Kate” blevet restaureret og malet maroon-farvet hvorefter hun blev solgt på auktion til D. S. Guilmore fra Upjohn Corporation i Kalamazoo, Michigan (USA), og hun krydsede nu Atlanterhavet for at bo i på museum. Vognen blev i Amerika indtil 1991, hvor den blev bragt tilbage til England og gjort dampbar igen. I 2006 besluttede den daværende ejer at male ”Kate” og ved forsigt at fjerne den maroon-farvede maling kom der rester frem af tiden hos Devon County Council. Alt blev dokumneteret hvorefter også denne maling nænsomt blev fjernet og her fandt man nu sporene fra krigsafdelingen helt tydeligt. I øverst venstre hjørne på et af panelerne var ordet "KATE", hvilket indikerede at den bar dette navn i perioden 1917-1920. Ingen ved hvem ”Kate” var men måske kone, datter eller mor til føreren af lastbilen under første verdenskrig. 

Den nuværende ejer David Main købte vognen den 17. oktober 2017 - præcis et hundrede år efter, at den blev leveret til den britiske hær.

 

 


CASE selvkørende lokomobil, 1904

CASE var Amerikas største producent af damplokomobiler. CASE fabrikkerne har fremstillet over 70000 lokomotiver af alle størrelser, hvoraf denne 9 hk model fra 1904 var den mindste af de selvkørende modeller. Den blev mestendels brugt som trækkraft til tærskeværker og mindre savværker. 

Denne CASE er bygget i 1904 og importeret fra USA til RUBENS samlinger i 2010.

CASE lokomobilet er under restaurering og har netop fået foretaget kedelrevison, herunder nye rør. Restaureringen fortsættes nu med fokus på tender, førerplads og kulkasse. 

CASE'en udstilles af RUBENS Machine History Collections, Götene Sverige

Data:

Arbejdstryk 10 kg/cm2.

Model/styrke 9 hk (ca. 20-30 hk bremser)

Hastighed omkring 5 km/t

Vægt ca. 4000 kg servicevægt


WESTINGHOUSE, byggeår ukendt

Det var i 1880'erne, at George Westinghouse lancerede sin ide om at bygge en dampdreven maskine der var enkelt, billigt og let at håndtere. Det skulle kunne trække f.eks tærskeværker og udføre andre mindre opgaver. Han valgte at konstruere en maskine med lodret dampkedel og lavt liggende dampmaskine. Maskinerne blev lavet i størrelserne 6-12 hk,  15 hk og 8 hk indtil 1917. Denne maskine er en 12 hk maskine med ukendt produktionsår, men sandsynligvis fra 1890'erne.

George Westinghouse var en nær ven af ??Henry Ford og ideen om "billig og enkel" dukker op igen i Fords produktion af biler og traktorer. Westinghouses succes var dog i modsætning til Fords meget begrænset. I dag er kun kendt og bevaret ca. ti Westinghouse lokomobiler, og de anses derfor for meget sjældne.  

Kedlen med vandfyldte rør er hurtigt opfyret. Fremdriften, der foregår gennem et kileagtigt bælte (V-formet bælte) er unikt. Lokomobilet kan med god vilje og i medvind selv trække det tærskeværk eller anden maskine med sig som det skal levere kraft til. 

WESTINGHOUSEN udstilles af RUBENS Machine History Collections, Götene Sverige

Data:

Arbejdstryk 7 kg/cm2.

Model/styrke 12 hk (ca. 20-30 hk på svinghjulet)

Hastighed omkring 3 km/t

Vægt ca. 4000 kg servicevægt


Nichols & Shepard Vej-lokomotiv, 1918

Kullbygdens Lantbruksmsueum  besøger Danmark med denne amerikansk byggede dampmaskine fra 1918. Maskinen er fremstillet i Michigan USA. Den har 20 hk på trækstangen og 70 hk på drivrem.  Maskinen blev renoveret i årene 2011-2012 af Kullabygdens Lantbruksmuseum og renoveringen tog cirka 2000 timer.


Ruston Proctor, Warrior - Damptraktor. Byggeår 2014.

Maskinen er en nybygning efter originale tegninger af en 3 tons Ruston Proctor SD tractor.

Ingen af de oprindelige maskiner af denne type havde overlevet.

De seneste ti år er man begyndt at se flere og flere nybygninger af dampmaskiner til entusiaster og samlere i England. Nybygningerne er med til at holde gamle håndværkstraditioner i live, da der pågår megen research mm. før et sådan projekt kan påbegyndes.


Wallis & Steevens ' Gunner' 1920

Wallis & Steevens Tractor, Byggenr. 7641 "Gunner" - Built in 1920, BW 4668

BW 4668 er maskinens nummerplade!

Vejgående køretøjer skal være indregistreret og have nummerplade. I England er der bevaret MANGE dampdrevne køretøjer til vejtrafik og disse er derfor udstyret med nummerplader så de må køre i trafikken. 

Wallis & Steevens

Virksomheden blev grundlagt i 1856 af to initiativtagere og med fabrik på Station Hill i Basingstoke. Kort efter etableringen blev virksomheden meget rost for deres håndbårne bænkboremaskine ved 1857 Royal Agricultural Show i Salisbury.

Selv på dette tidlige stadium producerede virksomheden en bred vifte af landbrugsudstyr.  I 1862 kom en tredje partner, Charles James Steevens, i selskabet, og da en af de første trådte tilbage i 1869 blev selskabet til Wallis & Steevens. Produktionsdatoen for firmaets første dampmaskine er ikke kendt, selvom den tidligste overlevende tegning er dateret 1866.

 

 

 

 


Marshall lokomobil 1916

Dette er et 4NP lokomobil, dvs. om 13 hk. Lokomobilet blev som nyt leveret til en ejendom i Småland, hvor det trak et lille tærskeværk. Efter denne æra blev maskinen solgt til en maskinforhandler i Göteborg, hvor den stod i et par år. Forhandleren solgte derefter maskinen til en værksted i Köpinge Broen i Skåne. Der blev kedlen brugt til at levere damp til opvarmning af træ og bøje forskellige træprofiler. Maskinen selv blev brugt sidste gang engang i 30'erne mens kedlen altså fik et langt længere 'arbejdsliv'. Den sidste gang lokomotivet blev kedelinspiceret var 1963.

I 1985 blev maskinen reddet fra ophugning da huset skulle nedrives. På dette tidspunkt manglede både hjul og aksler, men nye identiske er blevet fundet og påmonteret så lokomobilet nu er intakt og klart til museumsdrift.


Dampchalup FRØYA

Hansens skibs- og maskinbyggeri, Esbjerg, deltager med den dampdrevne chalup "Frøya"

Ejeren, Jørgen Hansen, har selv bygget skibet på en ældre chalup. Dampmaskinen er hjemmegjort - en fin encylinderet maskine på ca. 1HK med en lodretstående kulfyret røgrørskedel. Det tog Jørgen Hansen ca. 5 år før han i 2007 kunne søsætte Frøya første gang. 

Vi håber vind og vejrforhold giver mulighed for at vi kan nyde Frøya sejlende i Roskilde Fjord. 

 


Allchin ½ skala model. 2007

Damptraktoren "Lillebror" er en danskbygget kopi i halv størrelse af den engelskbyggede landbrugstraktor af mærket: Allchin. Den originale maskine findes stadig bevaret og i køreklar stand i England. Allchin "Royal Chester" er bygget i 1925 som en landbrugstraktor. 

Modellen her er bygget af en dansk smed, Erik Rothmann. Maskinen blev færdig i 2007 og Erik byggede på den i hele 28 år! Til gengæld fremstillede han alle delene selv. Maskinen ejes i dag af familien Lindkilde.

 


Lokomobil. Ransomes, Sims & Jefferies 1919

Lokomobilet er fremstillet i 1919 hos den engelske maskinfabrik Ransomes, Sims & Jefferies i Ipswich. Denne type lokomobil var en transportabel dampmaskine, der blev brugt som kraftmotor til at trække andre maskiner som f.eks. tærskeværk og brændeflækker. Dette lokomobil har tilhørt Knuthenborg. Istandsat i 2004/2005 af Lokomobilets Venner fra Frilandsmuseet i Maribo. 

Når lokomobilet skulle bruges, blev det trukket til stedet af heste. Her blev den maskine, lokomobilet skulle drive, sat til. Nu kunne fyrbøderen tænde op under lokomobilets kedel. Efter en times tid var dampen oppe, og lokomobilet var klar til dagens arbejde. Af sikkerhedsmæssige årsager var det kun særlige fyrbødere, der måtte betjene lokomobilet. Fyrbøderen var ofte en populær mand hos børnene. For når kedlen var i gang, stegte han gerne børnenes medbragte æbler på lokomobilet.

Museets lokomobil blev købt af Knuthenborg Gods omkring 1920, og de følgende ca. 25 år indgik lokomobilet i godsets drift. Brugen af dampkraft i godsdriften var ikke nyt på Knuthenborg. Allerede i 1870 var lensgreve Eggert Christopher Knuth blandt de første til at benytte dampkraft i dansk landbrug, da han købte et lokomobil til damppløjning.


S/S Skjelskør

S/S Skjelskør er bygget i 1915 på J. Ring Andersens Staalskibsværft på Frederiksøen i Svendborg, til ruten mellem Skælskør og øerne Agersø og Omø. 

Skibstype: Isforstærket last og passagerskib.

Klasse: Bureau Veritas. Fra september 1963 Direktoratet for Statens Skibstilsyn, senere Søfartsstyrelsen.

Tonnager: 49,25 BRT - 20,36 NRT. Målt i 1964.

Fart: ca. 9,5 knob.

Dimensioner: 20,57/18,29 x 4,29 x 1,85 m. Lastet dybgående 1,75 m.

Dødvægt: 17 tons. Deplacement fuldlastet: 83 tons.

Skibet ejes og drives i dag af Foreningen til gamle Skibes Bevarelse. www.dampskib.dk. Til daglig ligger skibet i Frederikssund. 

Køb billet til en sejltur på Roskilde Fjord i pinsen