Fly

Flyhistorie på TimeWinder

Mennesket har altid drømt om at flyve, og i kølvandet på de teknologiske fremskridt i slutningen af 1800-tallet, fulgte flyvningens pionerer. De tidligste var rene vovehalse, der i kapløbet om at komme først og opnå berømmelse, kastede sig ud i en frygtsom leg med liv og død. I 1903 foretog brødrene Wright verdens allerførste veldokumenterede flyvning. Herhjemme var vores egen danske opfinder Ellehammer blandt Europas første, idet det lykkedes ham at "flyve" hele 42 meter i 1906.

De tidligste flyvemaskiner havde oftest flere vinger og kaldtes bi- eller triplaner (to eller tre sæt vinger) Under 1. verdenskrig gik flyvning fra et være "legetøj" for vovehalse til at blive et værktøj i krigsførelse med stor betydning. Mest kendt er nok "Den Røde Baron" fra 1. Verdenskrig: Baron von Richthofens ildrøde Fokker Dr.I. Under og efter 1. verdenskrig gik flyteknologien derfor ind i en rivende udvikling både hvad angår aerodynamik, lettere og mere ydedygtige motorer samt flaps og bevægelige vingeforkanter.

 

2. verdenskrig pressede flyvningens udvikling yderligere frem. Udviklingen af store bombefly lærte flyfabrikkerne at "bygge stort", og sammen med jetmotoren havde fabrikanterne nu redskaberne til at skabe de store passager-jetfly som blev grundlaget for 1960'ernes eksplosive vækst i den civile luftfart.

TimeWinder vil, med besøg af mere end 15 veteranfly, byde på eksempler på udviklingen indenfor flyvningens historie. Derudover vil der blive fremvisning af flymotorer på landjorden - bl.a. kan du opleve en Merlin Spitfiremotor fra 1941 blive opstartet på programsatte tidspunkter alle tre pinsedage. 

 

Kommer du flyvende? - læs mere herunder:

Veteranfly

Invitation

Flyvende gæst

Invitation

Information

Aerodrome

TIMEWINDER AERODROME

 

Nostalgi til lands, til vands og i luften: Grønnessegaard Gods har egen græslandingsbane, og det giver mulighed for deltagelse af fly på TimeWinder. Flyene på TimeWinder repræsenterer fly-historien for mindre fly fra midt 30'erne op gennem 40'erne og 50'erne til og med start 80'erne med den russiske AN-2 dobbeltdækker.  Flyene lander og letter flere gange i løbet af dagene og specifikt program vil blive opslået ved flyvepladsen. Der vil kunne opleves fly i luften alle tre dage og fordelt henover dagen. De fleste af flyene vil kunne opleves alle tre pinsedage.

Aerodromen

På TimeWinder 2018 er der gjort en ekstra indsats for at skabe et tilhørende miljø omkring flyvepladsen. Danmark flymuseum har venligst udlånt en tankbil til flybrændstof fra 1940'erne lufthavne. Tidligere Flyvestation Værløses beredskabsforening stiller med et helt setup af både brand- og redningskøretøjer og udstyr der passer sig for en flyvestation/Aerodrome :-) 

Fly-nørd?  Når piloterne er landet, bliver de inviteret ”på besøg” hos lufthavnspersonalet til en snak om deres fly og gæsterne på TimeWinder er inviteret med. Stil spørgsmål, mød piloten og kom tæt på de spændende fly.

Flyvergrillen: En lufthavn kalder på en flyvergrill, og det har TimeWinder-folkene selvfølgelig tænkt på. I samarbejde med ”Pølsebrødet” skabes et område i nærhed af flyverne og med fuld skrald på lyd-kulissen. Her kan du både nyde en flæskestegssandwich og en kop kaffe.

Rundflyvning ved Starling Air: I år tilbydes så også rundflyvninger på pladsen af Starling Air. Man booker på selve dagen og en rundflyvning på 10-15 min. kommer til at koste bare 250 kr.  

Rundflyvningsflyene kan have henholdsvis 2 og 5 passagerer med ad gangen. 

Flyvning med reklame-banner: At flyve med reklamebanner er lidt af en kunst. Starling Air byder på opvisning i flyvning med reklame-banner alle tre dage. Tiderne annonceres over højtalerne, på opslag på pladsen samt på twitter: TimewinderDK

 

Fly og flytyper du kan opleve på  TimeWinder 2018:

Baltic Bear – Antonov An-2, LY-ZAC: Verdens største en-motors dobbeltdækker fly, bygget i Rusland i 1981. 

Max Holste MH 1521 Broussard, OY-SLV:  Fransk seks-sæders monoplan bygget til den fransk hær. Dens lighed med de Havilland Canada DHC-2 Beaver i udseende, evne og ydeevne har givet den tilnavnet "den franske bæver". flyet her er fra 1961. 

Focke Wulff Stieglitz, D-EQAX: Flyet kommer fra Tyskland og er fra i 1936. Mellem 1932 og 1945 blev der bygget mere end 2000 Stieglitzer. Kun få eksemplarer af dette træningsfly er i dag bevaret. D-EQAX vidner om luftfartens tidlige historie som et teknisk vidnesbyrd og flyets ejer, Claus Cordes, har modtaget en pris for flyet som historisk monument for sit restaureringsarbejde. 

De Havilland D.H. 82A Tiger Moth, OY-ECH. Danmarks Flymuseum. Alt i alt verdens mest enestående biplan. Flyet er et 2-sædet træningsfly, anvendt primært af RAF, men i øvrigt i mange lande inklusive Danmark, som i perioden 1932 - 1937 fik leveret 15 Tiger Moth. De danske Tiger Moth blev hovedsagelig anvendt på Værløse. Flyet her er fra 1941. 

Stampe, OY-DBC:  Stampe er en belgisk bygget primærtræner. Typen er fra 1933, designet af Jean Stampe en pilot fra 1. verdenskrig.  Tanken var at skabe et modstykke til Tiger Moth'en. Stampen en af den tids bedste kunstflyvningsfly. OY-DBC er fra 1955.

KZ IV Ambulance, OY-DIZ: Danmarks Flymuseum. Specialdesignet som ambulancefly til brug for Zone-Redningskorpset. Flyet er indrettet til at transportere 2 patienter på bårer, 2 ledsagere og en besætning på 2 mand. Flyet er bygget helt i træ. Der er kun bygget to af typen. OY-DIZ fløj første gang 4. maj 1944 og OY-DZU den 10. januar 1949. KZ IV var oprindeligt forsynet med 130 hk Gipsy Major X. OY-DIZ fik i 1949 ved flyveambulancetjenestens 10-års jubilæum navnet "Folke Bernadotte", idet den svenske greve og fredsmægler af samme navn anvendte DIZ som kurérmaskine, da han i 1945 fløj til Tyskland for at forhandle om frigivelse af danske og norske koncentrationslejrfanger.

KZ VII Lærke, OY-DSB: Danmarks Flymuseum, 1947. KZ VII er en videre udvikling af KZ III til et 4-sædet fly. Prototypen fløj første gang 11. november 1946. og der blev bygget i alt 56 stk af typen. KZ VII var i fuld serieproduktion ved branden hos Skandinavisk Aeroindustri i februar 1947 hvor der brændte 22 KZ VII fly på produktionslinjen. Civilt er flyet anvendt som skole- og rejsefly, og der er leveret 10 KZ VII til det danske flyvevåben. Oprindeligt var disse fly forsynet med 125 hk motorer, men de blev senere erstattet med 145 hk motorer. Ved flyvevåbnet blev typen brugt som træningsfly indtil 1950 og senere som forbindelsesfly.

Piper Cup: Piper Cub betegnes som verdens mest almindelige privatfly. Der er nemlig bygget mere end 14.000 i alt til civilt brug og der foruden under 2. verdenskrig ca. 6.000 til militære observations- og forbindelsesfly.

Piper J3, OY-ECT:  Fra 1946. Amerikansk let fly, bygget mellem 1937 og 1947 af Piper Aircraft. Flyet har en simpel letvægtskonstruktion, som giver det gode flyveegenskaber ved lav hastighed, og gode egenskaber på korte baner. Cub er et af de mest kendte fly overhovedet: dens simple konstruktion, lave pris og popularitet, såvel som det store antal producerede eksemplarer, har vakt favorable sammenligninger med Ford's Model T bil. Flyets standard kromgule bemaling er blevet kendt i USA som "Cub Yellow" eller "Lock Haven Yellow".

De Havilland DHC-1 Chipmunk, OY-ATL: 1953. Et to-sædet, enmotors millitært træningsfly, som blev det primære skolefly for Flyvevåbnet, Royal Air Force og mange andre luftvåben i årene efter anden verdenskrig. Chipmunk var de Havilland Canada's første efterkrigsprojekt.

P-51 Mustang, SE-XXN: North American P-51 Mustang opnåede stor berømmelse under anden verdenskrig og er for eftertiden kendt for at være at være et af Amerikas mest ikoniske jagerfly fra den tid. Sammen med den ligeså ikoniske Spitfire, de allieredes bedste svar på at imødegå aksemagternes luftkrig over Europa under 2. verdenskrig. SE-XXN er en såkaldt skalamodel med skalaen ¾ størrelse hvilket kun kan opdages af kendere. Flyet er bygget af den svenske flyentusiast Niels Håkansson og er således en replika. 

Fieseler Storch, SE-XYH: Flyet er ligesom Mustang P51, en replika bygget af svenske Niels Håkonsson. Typen er designet i midten af ??trediverne som et tysk civilt sportsfly. Det varede imidlertid ikke længe før  Anden Verdenskrig var en realitet og næsten alle de 2900 Storchs blev bygget til militærtjeneste. Storchens udmærkede sig ved at være fremragende som  kortflytningsfly. Flyet kan lette og lande på bare to gange sin egen længde. Storchen løste mange og alsidige opgaver i luften for det tyske militær. Tyske kommandanter som Erwin Rommel og Albert Kesselring brugte Storchen til transport under deres kampagner. Da krigen sluttede, var en FI-156 det sidste fly til land i Berlin som led i et forsøg på at evakuere Hitler - et tilbud, som han nægtede.  

DC3-vennerne: South Dakota DC 3 passer fint ind i TimeWinders amerikanske tema, da der her er tale om et amerikansk bygget fly. OY-BPB er fra 1943 og vil om lørdagen kunne opleves hele to gange i luften over TimeWinder. Flyet er for stort til at lande på TimeWinder, men venne-forening dukker op og besøger lufthavnen til en snak i ”dagligstuen” Tjek programmet ved flyvepladsen.

Helikopter, Augusta 109: 1976. 

Cessna 206, OY-BUY. Starling Air 

Cessna 172, OY-ANG. Starling Air 

Vans Aircraft

Griffon spitfiremotor: Vi kommer også til at nyde lyden af den sagnomspunden V 12 motor fra spitfiren for fuld udblæsning – dog ikke i luften. Motoren ejes af en svensk samler og vil blive opstartet flere ghange om dagen.

Der tages forbehold for ændringer