Nup en Taxi-tur rundt på TimeWinder-området

Oplev TimeWinder med en Taxa-tur i 60’erne.

På ’Vintagevej’ – TimeWinders hovedstrøg, finder du TAXI-holdepladsen. Herfra servicerer TAXI-Bjarne sine kunder med en tur rundt på TimeWinder-pladsen. Og prisen overkommelig, for der betales hvad taxameteret viser i datidens takst. Startgebyret er således kr. 3,- og dernæst 20 øre pr. 250 meter. Det kan enhver pung klare.

Landets eneste taxisamler

Taxi-Bjarne samler på alt hvad der har at gøre med Taxi-historie og han er nok landets eneste taxisamler. Han deltager på TimeWinder med to Taxi’er fra 60’erne samt et gammelt telefonskab som førhen stod i gadebilledet og hvorfra man kunne ringe efter en Taxi. Det var før mobiltelefonens tid!

Bjarnes interesse for taxi-historie strækker sig tilbage til drengeårene. ”Da jeg var 11-12 år, forpagtede min far en tankstation på Østerbro samtidig med at han kørte Taxa. Når jeg kom hjem fra skole, hjalp jeg til på tankstationen, og her kom mange af byens Taxavognmænd og tankede”, husker Bjarne Hørbye, der også husker faderens Taxa – en Mercedes 180 – pontonudgaven, der kørte mange kilometer i dagligdagen. ”Når vi så havde ferie eller skulle på weekend pillede far skiltet på taget af, og bilen blev brugt til privat kørsel. Det kunne man dengang”, forklarer Bjarne Hørbye, der også selv har prøvet at køre taxi, men det sagde ham ikke rigtig noget. Det blev i stedet til en mekanikeruddannelse og senere en del år ved Falck, inden han blev lokomotivfører, som han lever af i dag.

Bjarne Hørbye har i dag genopbygget 5 ældre biler som taxi, der ofte deltager i forskellige arrangementer lige fra brudekørsler til jubilæumsarrangementer samt til filmindspilninger.

Bjarne glæder sig til at udstille på TimeWinder. ”Her håber jeg at kunne få lov at snakke taxihistorie og ikke de sædvanlige tekniske diskussioner, som det ofte bliver til på de almindelige biltræf. Her ender det tit med om den skrue eller lygte nu er original eller ej”, sukker Bjarne Hørbye, der naturligvis ikke har bevilling til at køre taxikørsel i sine gamle biler. – ”Jeg har dog Trafikstyrelsens tilladelse til at køre med det gamle taxaudstyr på mine gamle biler. Jeg må bare ikke have lys i lygten på taget”.

 – lidt historie

I de gode gamle dage, da mænd var mænd, og taxier var hestetrukne, hed en sådan droske, der havde et taksameter installeret, naturligvis en taxameterdroske. Den første af sin slags kørte rundt i Københavns gader i 1897. Herefter skulle det ikke være nødvendigt at føre ulidelige diskussioner med droskekusken, om hvad det nu skulle koste - det stod på taxametret. Københavns første motoriserede automobildroske kom på gaden i 1902. Dette er dog ikke helt korrekt, da den faktisk kun måtte køre på Frederiksberg. Det kan læses i datidens aviser, at københavnernes nye dille var at tage sporvognen ud til Frederiksberg, for at opsnuse, og tage vidunderet i nærmere øjesyn. Først i 1908 blev den første bevilling til taxikørsel givet til Grosserer Harboe, som lod denne bygge af Dansk Automobil- og Cyklefabrik. Drosken blev anvist holdeplads udenfor Tivoli, og prisen skulle være den samme som for en almindelig hestetrukken af slagsen. -I folkemunde var det for knudret at sige taxameterdroske, og ordene taxi og taxa blev indarbejdet i det danske sprog. I øvrigt stavede man ordene med ks, i stedet for X. Taksi og Taksa. Den korte form af taksameterdroske (taxa) kunne første gang læses i Politiken den 13. november 1929.

Kilder:  

Bjarnes hjemmeside: http://www.taxibjarne.dk/

Jørgen Kjær, Artikel i Veteranposten nr. 10, 2017.